Världens Barn

Igår var jag på en jätte mysig konsert som musikskolan i stan hade ordnat upp. Det var en konsert där de samlade in pengar till Världens Barn, visst är det fint? Jag måste tacka alla som sjöng och alla som spelade, allt var så vackert.
Det var en kvinna där som hade varit i någonstans i Afrika och träffat en flicka. Flickan kunde inte läsa eller skriva och de hade ingen skola i sin by och inte i grannbyn. Kvinnan hade frågat henne om hon ville börja i skolan och hon hade svarat ja, men att hon inte riktigt visste vad skolan innebar, vad man gör där.
Tycker inte ni att alla borde ha den chansen vi har, att gå i skolan? Att kunna lära sig att läsa och skriva? Att få vara barn. Många barn i länder där det är svårt, får ofta vara vuxna. De får ta hand om sina småsyskon, för att deras föräldrar kanske är döda.
Borde det inte vara en självklarhet att alla ska ha rätt att få gå i skolan, att få kunna lära sig saker som vi gör och kanske bli lärare eller advokater när de blir stora? Borde inte alla få ha den chansen att kunna uppleva hur det är att sitta bakom skolbänken och klura på svåra mattetal och skriva hårresande deckarberättelser?
Är det inte lite ironiskt att vi här i Sverige klagar på skolan och tycker att det är tråkigt och att man borde skita i den, när det finns barn på andra ställen i världen som önskar att de hade den möjligheten att kunna gå i skolan?
När jag lyssnade på denna kvinnan som berättade detta om flickan, började jag tänka på lite vad jag kan göra så att de kan få en chans att gå i skolan. Jag kan skänka lite pengar då och då. Stoppa en femma i en Världens Barn kopp när man är på Willys och handlar. Bara det hjälper ju och du gör en god gärning.
Ska vi göra det tillsammans?
Rädda Världens Barn
Sandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn:
Ofta här?

Din E-mail: (publiceras ej)

URL/Din fina blogg:

Lätta på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0