Inspiration

Jag har blivit inspererad av SOlektionerna och av ämnet vi har prov i nu på fredag: LAG OCH RÄTT. Är det rätt att döda en människa, även fast att det är en våldtäktsman? Är det rätt att ta lagen i egna händer och döda en som misshandlat din son? Är det rätt att snatta något, även fast att det bara var en godisbit? Har vi för milda straff i Sverige, eller ska vi ha dödstraff?
Jag tycker inte att det är rätt att döda en människa, även fast att det är en våldtäktsman. Okej, jag hade kännt mig lättad om en våldtäktsman som bott i mitt kvarter hade dött, men inte hade jag väl varit jublande glad. Det är ändå ett människans liv det handlar om. Är det inte fel att ta det?
Att ta lagen i egna händer, även fast att det kanske känns att man gör en god gärning för någon. Om din son blivit misshandlad, kanske nästan mist livet, hade du säkert kännt dig rasande inuti och önskat att den där mannen kunde dött, han som gjorde det. Men det är inte rätt att döda någon, det är det aldrig. Som jag sa innan, det är fel att ta andras liv. Men jag kan erkännna, om jag hade blivit misshandlad, hade jag kännt mig lättad om min pappa kanske tagit lagen i egna händer, men jag hade ändå inte varit så glad. Eller, vem vet? Man har ju inte varit där...
Snatteri är egentligen inte så farligt tycker jag, inte om det är någon godisbit. Men när det handlar om någon tröja, för kanske 400kr, så tycker inte jag att det är rätt. Det finns säkert såna som har kämpat för att få ihop de pengarna, för att köpa den där tröjan och då får den höra att någon snattat den, utan att bli tagen. För de flesta snatterier förblir dolda. Är inte det lite orättvist?
Nu till den slutliga punkten. Har vi milda straff i Sverige, eller ska vi göra de strängare, kanske införa dödstraff? Jag tycker att vi har lagom stränga straff. Fast, livstid fängelse borde vara livstid. Om man har mördat en människa,ska man inte få komma ut efter 10-15 år. Det är ganska mycket. Man man borde sitta där i fängelset, tills döden tar en. Dödstraff däremot tycker jag inte att man ska ha. Tänk om det blir så att man dömer en oskyldig person, då kan man inte ändra domen, för han är ju redan borta. Man har inte heller rätt att ta någon annans liv, för att han tog ett liv. Det är lite korkat. Alla har väl rätt att leva? Och om det är ett straff som handlar om misshandel, så kanske man ska få något/några år fängelse, beronde på hur allvarligt brottet var. Men man ska dock få lite vård så att man kan komma ut i samhället som en annan människa. Alla har rätt till en andra chans.
Vad tycker ni?

peace and love
Sandra

Kommentarer
Postat av: linapetersson'

håller helt med dej, så bra är du :') <3

2011-05-04 @ 19:42:10
Postat av: Anton | Makeup, Design, Photoshop, Bilder ♥

Håller med dig :) man ska ej mörda, och verkligen inte mörda tillbaka om du förstår. Jag kan känna hat emot han som våldtog mig, bli så arg. Men när jag tänker till vet jag att han är sjuk, han förstörde mitt liv, han kommer förstöra så mycket i framtiden, mitt självförtroende för vissa saker, min tillit till människor. dock förtjänar han ingen respekt, inte alls, för det han gjorde är hemskt, så hemskt, han förtjänar ej död, men han förtjänar ingen förståelse. <3

2011-05-04 @ 21:11:47
URL: http://kames.se
Postat av: Anton | Makeup, Design, Photoshop, Bilder ♥

Skulle även lägga till att de ärr en våldtäktsam ger, vi som blivit våldtagna, vill nog hälldre dö innan vi läkt, så att dö är egentligen ett lindrigt straff?

2011-05-04 @ 21:13:15
URL: http://kames.se

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn:
Ofta här?

Din E-mail: (publiceras ej)

URL/Din fina blogg:

Lätta på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0