Svensk

Om man har en pappa från ett annat land och en mamma från Sverige, eller tvärtom, och man själv är född här i Sverige, räknas man till svensk då? Man är ju ändå svenskmedborgare, men är man svensk? Det tycker jag. I mitt fall så är det såhär och jag vill inte klassas som helt svensk. Jag tycker det är lite häftigt att vara lite halft kroat. Men tänk de som vill klassas som svenska, är det inte elakt att trycka ner de och säga att DU ÄR UTLÄNNING. Utlänning, vilket elakt ord egentligen. Kan man inte säga, du är inte svensk, för du har ... påbrå, ist?
Men om vi ser det såhär då. Om man har två föräldrar från olika länder, de flyttade hit, fick dig (så du är alltså född i Sverige), är du svensk då? Du är ju fortfarande svenskmedborgare. Och jag själv tycker att man är svensk om man är född i landet. Ingen har rätt till att kalla dig för blatte, utlänning, neger, eller vad du nu är. Det är elakt. Man kan säga det med finare ord. Och bara för att man har en annan hudfärg kanske, så betyder det inte att man inte är svensk.

peace and love
Sandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn:
Ofta här?

Din E-mail: (publiceras ej)

URL/Din fina blogg:

Lätta på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0