Misshandel: Jag förstår inte

Varför handlar alla kriminalserier om mord? Måste de alltid gå så långt. Det är som att de tycker att det är jätte kul att fok blir mördade. Jag nördar tyvärr såna här serier, pga skådespelarna. Varför tar man inte upp sånt som grova brott, men som man inte pratar om lika mycket. T ex misshandel. Barnmisshandel, hustrumisshandel, mammamisshandel. Varför tar man inte upp sånt? Egentligen är det ganska viktiga ämnen, men det är inga som vågar prata om det, tydligen.

Jag har precis läst en bok som handlar om hustrumisshandel. Det är hemskt. Kan man inte låta en kvinna vara ifred? Låt henne göra det hon vill. Vad gör det om hon tecknar, simmar, springer, går, skrattar, äter, handlar, shoppar, kissar? Måste man slå henne för att hon har sina egna intressen? Jag undrar vad som finns inuti deras huvuden egentligen. Vad är det för kul med att misshandla den man älskar? Är det ett sätt att utrycka kärlek på? Jag tycker inte att det är det.

Barnmisshandel, är ju hemskt. Ett barn kan inte försvara sig, de vågar inte ringa polisen. De tassar omkring sina föräldrar/förälder för att de inte vill bli slagna. De gör allt dem säger, så att de inte behöver ljuga ihop någon berättelse om att de trillade igår. Allt detta gör de, för de älskar sina föräldrar. De vill inte flytta från sina föräldrar för att de betyder så oerhört mycket för de. När man är liten, tror man nog att det är sitt eget fel att de slår en. Att man har gjort något allvarligt fel. Man intalar sig själv att de är man själv som har utlöst detta, att det är ens eget fel. Men det är det inte. Ett barn kan inte göra så mycket illa, att den ska bli slagen av sina föräldrar. Inga barn, ska få må så dåligt.

Att slå sin egen mamma, är lågt. Varför gör man det? Är det för att hon inte sa hej till dig när du kom hem? För hon inte köpte marmeladen du ville ha? Eller för att du inte kunde sova? Jag förstår inte att man kan vara så elak mot in mamma. Det är hon som har tagit hand om dig som var liten. Det är hon som ger dig trygghet. Hon du alltid kan prata med. Ändå slår man henne. För att man tycker att hon gör något fel. En mamma har lika mycket rätt som ett barn, de förtjänar inte att bli slagna.

Vill bara uppmärksamma att det jag skriver är vad jag tror att det är. Jag har ingen speciell fakta. Men om jag blivit utsatt av detta, hade jag nog känt såhär själv.
peace and love
Sandra

Kommentarer
Postat av: Netty♥

sv' Jo det är fint med mig.

Gör du då? :)

2011-06-17 @ 17:21:00
URL: http://www.nettys.se
Postat av: Netty♥

sv' Försöker komma ikapp med kommentarerna :)

2011-06-17 @ 17:23:32
URL: http://www.nettys.se

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn:
Ofta här?

Din E-mail: (publiceras ej)

URL/Din fina blogg:

Lätta på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0