Hedersmord: Underligt

Hedersmord är ett ofta planerat mord på en familjemedlem, för att återställa familjens, gruppens eller klanens heder, som man anser att offret på något sätt har skämt ut.
Motiv till mordet
  • Offret har umgåtts med en person ur motsatt kön, och/eller med personer ur andra grupper.
  • Offret har använt kläder som man anser bryter mot gruppens klädkod för offrets kön.
  • Offrat har försökt att avbryta ett arrangerat äktenskap, vill skilja sig eller vill gifta sig enligt eget val.
  • Offret har haft sexuellt umgänge innan den varit gift, eller har haft homosexuellt umgänge.
Hedersmord inträffars vanligast i länder med hederskultur. Alltså är det inte så vanligt i Sverige, om det inte händer i en familj med ursprung från ett hederskulturerande land. I världen begås runt 5000 hedersmord årligen, vilket är en väldigt stor siffra.

Varför jag tar upp detta? Jo, jag tycker att det här är helt sjukt. Jag fattar inte varför folk kan vara så kalla, så sjuka att de mördar sin egen dotter, för att hon kanske inte ville gifta sig med den personen som familjen valt ut. Om man blir kär, blir man kär, det är inget man kan styra. Om mina föräldrar skulle valt ut en man till mig, skulle jag blivit ursinnig. Kan man inte få ha sin egen vilja? Kärlek kan byggas upp genom åren, men är det inte kul om gifter sig med en person som man verkligen älskar? Som man är tokkär i? Det hade jag tyckt skulle varit underbart. Jag är hemskt ledsen för att så många kvinnor dör av detta. (det är oftast kvinnor)

En annan punkt i motiven, var att om man har homosexuellt umgänge med någon, så är det en skam för familjen. Men herregud, det är det väl inte? Kärlek kan finnas mellan alla raser. Det kan finnas mellan kille-tjej, tjej-tjej, kille-kille, svart-svart, vit-vit, vit-svart, hund-människa, katt-dinosaurie. Det kan finnas mellan alla. Det finns ingen regel på att man måste vara kär i en person av motsatt kön, eller av samma hudfärg. Det finns inget som kan styra det, det är dina känslor som bestämmer vad du vill, vad du tycker om. Din hjärna kanske säger att det är fel, men du ska oftast följa ditt hjärta. Vilket du gör när du blir kär. Jag tycker att det där är underligt, det är löjligt, grymt. Varför kan man inte vara homosexuell? Det är mänskligt.

Detta inlägget blev kanske tråkigt och alldeles för långt. Men ibland måste man skriva av sig, säga vad man tycker om saker som är så jätte hemska. Om ni har något ämne ni vill att jag ska ta upp, skriv det. Jag lär nog skriva om det.
peace and love
Sandra

Kommentarer
Postat av: Mamma

Aldrig fel att uttrycka sin åsikter. Ibland måste inläggen bli lite längre för att man ska få med allt.

Du är duktig!

2011-06-20 @ 23:46:04
Postat av: Hillevi

Sv: Ja! Funderade på att börja på piano förut, men gitarr känns mer som min grej, och jag tycker de e mer skoj :D

Spelar du något instrument? :)

2011-06-21 @ 00:00:35
URL: http://lifeashille.blogg.se/
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv: tack snygging :D

2011-06-21 @ 04:07:48
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Tobbe ^_^

Religion, det största misstaget i mänsklighetens historia. Ofta det som startar krig. Religionen du pratar om är islam, som i ren allmänhet är förbannat blåst (enligt oss) Likaså hur man kan tolka koreanen att man ska spränga sig själv och mörda en massa människor, för att man ska komma till "paradiset" Det är också religionens fel att kvinnor behandlas sämre än män, för att det var ju "Eva" som åt äpplet i edens trädgård. Och Adam och Eva är ren bullshit, för då skulle vi alla vara inavlade...Tanken bakom religionen är god, men det gick åt helvete någon stans på vägen.... Därför tror jag inte på någon religion... Vetenskapen FTW! :D

2011-06-21 @ 10:12:43

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn:
Ofta här?

Din E-mail: (publiceras ej)

URL/Din fina blogg:

Lätta på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0