"...alla människor är skapade jämnlika..."

Ur USA's självständighetsförklaring:
"Vi ser dessa sanningar som självklara: att alla människor är skapade jämlika; att de av sin skapare har tilldelats vissa oförytterliga rättigheter och att rätten till liv, frihet och strävan efter lycka."

Jag tycker om att läsa historia, man lär sig så mycket nytt och får så mycket idéer hit till bloggen.
Alla är vi skapade jämnlika och vi ska få vara lyckliga. Är inte det underbart? Tänk om alla hade tyckt såhär, förstått dethär, att vi alla är jämnlika och har rätten till att vara lyckliga, ha ett liv och till frihet. Man kan tänka på alla barn i Afrika, de har inte så mycket till liv. Många lever ett liv i svält, ett liv utan sina föräldrar, ett liv som vuxen när man är liten. De borde få ett riktigt liv. Ett liv med lycka. Visst, vissa är nog lyckliga, men de som inte är det. De borde få känna sig lyckliga och att de har ett liv. Ett riktigt liv.
Vissa länder har diktaktur och de kan inte ta sig ut ur landet. De har ingen frihet. Borde inte alla få känna sig fria att resa runt i världen? Borde inte alla få se mer än bara sitt land? Är det inte konstigt att det är såhär? Varför kan man inte bara ta det lugnt, ha fred på jorden?

Jag vet inte riktigt vad detta inlägget ledde till. Men jag tyckte att detta var så bra att ta upp här. Att alla är jämnlika, att alla har rättigheter till att ha ett liv, frihet och lycka. Jag vet inte om jag fick ut något på detta, men jag ville bara skriva av mig lite. På något sagt.

Kommentarer
Postat av: Bodypalace

Bra tanke men det känns som du vill för mycket. Ett inlägg med den här tanken skulle behöva vara längre enligt mig.

2011-09-03 @ 12:44:41
URL: http://bodypalace.blogspot.com
Postat av: Julia

Bra inlägg :D

2011-09-04 @ 09:55:17
URL: http://erikajulias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn:
Ofta här?

Din E-mail: (publiceras ej)

URL/Din fina blogg:

Lätta på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0