Krav

Vi sätter så stora krav på oss själva, vissa av oss, kanske inte alla. Andra ställer också krav på oss. Hur påverkerkar detta oss och hur mycket hjälper det med krav? Klarar man sig bättre i skolan för att man sätter stora krav på sig själv eller att läraren sätter krav på dig för att du vet att du kan bättre? Jag har inget svar på det, men kanske presterar man bättre om man sätter krav på sig själv, eller så presterar man sämre pga pressen man har över sig.
En sak jag vet, som jag märkt med mig själv och människor runtomkring mig, är att man blir besviken om man inte når upp till de målen man satt. Det kan handla om att man vill få ett C i idrott, men att man kanske "bara" får ett D. Det är nog en självklarhet att man blir besviken på sig själv om man inte når upp till det målet man satt, man känner kanske att man dålig för att man uppskattade sina färdigheter fel.
Kraven som andra ställer på en kan också göra att man känner sig dum och besviken. En lärare kanske säger att "Du, du ska satsa på ett C, för det vet jag att du kan uppnå." Så får du betygen och du har "bara" D. Du känner att du på något sätt har svikit din lärare för att den trodde på dig, trodde att du skulle klara det.
Personligen tycker jag inte att man ska vara besviken på sig själv, eftersom att man gjort sitt bästa. Du ska inte heller må dåligt över att du "svikit" din lärare för att du inte fick ett C i betyg. Det du ska göra är att bara låta det vara, det finns fler chanser, du kan jobba upp dig. Det är inget man ska gå i ide för. Det finns saker i livet som är viktigare än betyg och andra saker man sätter krav på sig själv för.
Kanske har man som ett krav att man ska försöka fixa sin relation med sin pojkvän/flickvän, då är det självklart en annan situation där, där kan jag förstå att man blir besviken och mår dåligt över det.

Det finns så mycket saker vi kan sätta krav på, saker som egentligen är onödiga, men vi sätter ändå krav på oss att det ska bli så, att vi ex ska få den där "perfekta" kroppen. Vi sätter press på oss själva som kan få oss ur balans. Dock så är det bra med krav ibland, i vissa fall, men man ska tänka på att inte sätta för höga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn:
Ofta här?

Din E-mail: (publiceras ej)

URL/Din fina blogg:

Lätta på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0